28-06-2013
"Hem de ser capaços de definir un producte turístic casteller de qualitat, que sigui respectuós amb l'activitat i sostenible, sense superar en cap moment la 'capacitat de càrrega' de les colles." Així va definir Alfonso González, president de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya la línia de treball que està desenvolupant aquesta entitat. González va pronunciar aquest dijous una conferència amb el títol "Els castells i el turisme: oportunitats, reptes i riscos", en el marc dels actes de la setmana "Tarragona, ciutat castellera", adreçada precisament en bona mesura als turistes.
González va repassar en primer lloc els motius pels quals els castells són un "producte atractiu" des del punt de vista turístic i va destacar a més que una oferta d'aquest estil coincideix amb els objectius estratègics actuals de Turisme de Catalunya: descentralització, desestacionalització, diversificació i implicació amb la cultura pròpia del país. Al mateix temps, però, el president de la CCCC va explicar que cal treballar per evitar el risc que que suposaria una excessiva pressió turística sobre els castells. També va recordar que aquest desenvolupament s'ha de fer d'acord amb les directrius que marca la Convenció del Patrimoni Immaterial de la Humanitat de la Unesco, que assenyala justament el perill que el turisme pugui desvirtuar els elements reconeguts, com són els castells.
Finalment, González va explicar que el paper de la CCCC, conscient que hi ha colles que ja estan treballant en aquesta direcció, ha de ser la d'acompanyament i assessorament, així com la creació d'una plataforma on line que pugui servir de canal de distribució, acompanyat d'un pla de comunicació que permeti donar a conèixer l'oferta.